Wstęp: dlaczego wycena firmy żeglugi śródlądowej nabiera tempa?

Wycena firmy żeglugi śródlądowej staje się palącym tematem, ponieważ unijna polityka „Green Inland Transport” przenosi ładunki z dróg na rzeki. Co więcej, modernizacja floty barek wymaga znaczącego CAPEX-u, zatem inwestorzy muszą dokładnie znać wartość przedsiębiorstw obsługujących żeglugę na Odrze czy Renie.


Kluczowe aktywa materialne, które kształtują wycenę firmy żeglugi śródlądowej

1. Flota barek i pchaczy

  • Średni wiek, tonaż oraz klasa lodowa – im wyższa, tym wyższa stawka frachtu.

  • Napędy Stage V; dlatego koszty paliwa spadają o 12 %.

2. Terminale przeładunkowe

  • Nabrzeża z dźwigami pływającymi skracają czas postoju, ponadto zmniejszają opłaty portowe.

3. Warsztaty mobilne

  • Serwis wzdłuż szlaku redukuje przestoje techniczne, zatem podnosi marżę EBITDA.


Aktywa niematerialne zwiększające wartość firmy żeglugi śródlądowej

  1. Koncesje na odcinki rzeki – gwarantują dostęp do infrastruktury śluz.

  2. Długoterminowe umowy frachtowe z koncernami chemicznymi.

  3. Licencje skipperów klasy A – bariera wejścia podnosi stawki czarteru.

Metody identyfikacji takich aktywów omawiamy szczegółowo w artykule o wycenie aktywów niematerialnych.


Metoda DCF – serce wyceny firmy żeglugi śródlądowej

  1. Segmentuj przychody:

    • fracht masowy (zboże, kruszywo),

    • projekty ponadgabarytowe,

    • czarter pchaczy.

  2. Prognozuj wolumen – raport EU Inland Waterway Transport 2025 przewiduje 3 % CAGR na Renie i Odrze.

  3. Modeluj koszty: paliwo, opłaty śluzowe, certyfikaty CESNI.

  4. Ustal WACC – premia ryzyka niższa o 0,4 pp, jeśli >60 % przychodów pochodzi z umów długoterminowych.

  5. Policz wartość rezydualną zgodnie z poradnikiem o wartości rezydualnej DCF.

Dzięki temu różnica między scenariuszem bazowym a pesymistycznym będzie przejrzysta.


Mnożniki rynkowe wspierające wycenę firmy żeglugi śródlądowej

Wskaźnik Zakres Interpretacja
EV/EBITDA 5 – 7× floty < 30 barek
EV/tdw (€/t) 700 – 900 korekta o wiek floty
EV/pchacz (tys. €) 550 – 750 zależy od mocy i klasy

Jednak należy korygować je o długość kontraktów i modernizację silników.


Ryzyka obniżające wycenę firmy żeglugi śródlądowej

  • Sezonowe niskie stany wody – skracają okres żeglugi, dlatego FCFF spada.

  • Zaostrzenie norm emisji – wymusza konwersję napędu na LNG.

  • Braki kadrowe skipperów – płace rosną o 15 %.

  • Konkurencja kolei – w okresach wysokiej wody dyskonta maleją.

Według danych Centralnej Komisji Żeglugi na Renie (Market Observation 2024) przepływy towarowe spadają średnio o 22 % w latach skrajnej suszy , dlatego warto w modelu DCF uwzględnić scenariusz hydrologiczny.


Due diligence – lista kontrolna

  • Rejestr floty z klasą lodową i terminem dokowania.

  • Umowy frachtowe z harmonogramem i stawką korekty paliwowej.

  • Raporty hydrologiczne dla głównych odcinków rzek.

  • Licencje załóg i certyfikaty CESNI.


Przykładowy model DCF

Parametr Bazowy Konserwatywny
Tona-km 2026 (mld) 2,8 2,4
Stawka €/t-km 0,021 0,020
Marża EBITDA 26 % 23 %
WACC 9,1 % 9,7 %
FCFF 2026 (mln €) 7,9 6,3

Jak zwiększyć wartość firmy żeglugi śródlądowej?

  • Podpisz wieloletnie umowy indeksowane CPI, a więc stabilizujesz przepływy.

  • Inwestuj w napęd LNG – koszty paliwa spadną, co więcej zmniejszysz emisje NOx.

  • Zautomatyzuj planowanie rejsów – redukujesz puste przebiegi o 10 %.

  • Uzyskaj certyfikat Blue Angel – podnosisz premie ESG w przetargach publicznych.

Wycena firmy żeglugi śródlądowej wymaga połączenia analizy floty, kontraktów i ryzyka hydrologicznego w modelu DCF, zweryfikowanym mnożnikami rynkowymi. Dzięki temu raport przekona inwestora i bank.